Translate

Wednesday 15 May 2013

Perkara yang suami Suka


1. Menjaga maruahnya - Sikap dan perangai buruk suami kadangkala tidak suka untuk dikongsi kepada orang luar. Kadangkala kita terlepas cakap atau mengadu namun perkara itu boleh dimanipulasikan oleh orang lain untuk menjadikan rumah tangga kita terumbang ambing. Contohnya bila suami suka kentut. Nampak macam lucu tetapi bila diusik berlebihan, si suami juga akan panas telinga.
 
2. Menyediakan keperluannya - Si suami amat suka bila penyediaan keperluannya dimudahkan oleh isteri. Walaupun tidak diminta, sikap proaktif si isteri membuatkan si suami menjadi lebih terurus dan perkara-perkara remeh telah disempurnakan oleh isteri. Contohnya menggosokkan pakaiannya. Bila suami dalam keadaan tergesa-gesa, si isteri perlu membantu si suami memudahkan urusannya.
 
3. Hormat keputusannya - Dalam rumahtangga pasti berlakunya diskusi tidak rasmi mengenai hala tuju keluarga sehinggakan ada yang berakhir dengan tragedi. Walau apapun si isteri perlu menghormati setiap keputusan yang dibuat oleh suami. Jika keputusannya salah, maka biarkan ianya belajar daripada kesilapannya dan jangan membuatnya tertekan dengan keadaan tersebut. Berikan sokongan dan galakkan mereka mendengar pandangan anda.
 
4. Menyediakan makan dan minumnya -Jika anda tidak pandai masak sekali pun, sekurang-kurang sediakan segelas minuman untuk si suami. Pastinya dia memahami. Jangan mengharapkan si suami membuat air minumannya sendiri sedangkan dirinya mempunyai "pembantu" hidupnya.
 
5. Berdikari - Kebanyakkan suami suka bila isteri mereka pandai berdikari. Berdikari di sini bukan meliputi semua aspek tetapi tentang pengurusan rumahtangga. Contohnya keperluan dapur. Isteri yang bijak akan menguruskan rumahtangga dengan baik. Oleh itu kadangkala si isteri digelar "Menteri Kewangan" walaupun tidak bekerja.
 
6. Menjadi penjaga yang baik kepada anak-anaknya - Keperluan hidup menuntut si isteri juga mempunyai kerjaya seperti suami tetapi itu bukan alasan anda mengabaikan tanggungjawab dirumah. Si isteri tetap perlu menguruskan anak-anaknya dan si suami akan suka bila si isteri mampu mengurusnya.
 
7. Menjadi pendengar yang setia - Perkara remeh temeh yang tidak penting bagi isteri kadangkala penting buat suami. Jadilah pendengar setia tentang apa yang dikatakan oleh suami bagi menjaga hatinya. Contohnya bila suami meluahkan tentang masalahnya, sibuk mana pun anda pada saat itu, ambil ruang untuk mendengar seketika dan ianya nyata berkesan untuk memuaskan hati suami.
 
8. Isteri mengurut suami - Walaupun anda bukan pengurut yang baik tetapi jika suami memerlukannya cubalah jadi yang terbaik. Kelembutan isteri mengurut suami pastinya dirindui suami. Apatah lagi jika si suami sedang sakit kepala. Urutan sebegitu amat diperlukan bagi mengurangkan sakit kepalanya.
 
9. Pandai bergurau - Jangan harapkan suami membuat jenaka sepanjang masa. Mereka bukan Salih Yaakob untuk berbuat begitu. Kadangkala anda juga perlu menjadi seperti pelawak untuk membuat suami ketawa.
 
10. Taat perintah suami - Setinggi mana pun kedudukan anda di pejabat ianya bukan penyebab untuk anda berasa ego terhadap suami. Letakkan suami di kedudukan teratas dalam keluarga tentunya anda bahagia.

No comments:

Post a Comment