Translate

Friday, 28 June 2013

Buah-Buah yg meningkatkan Kesuburan



Beberapa buah berikut ini dapat meningkatkan kesuburan Anda:



1. Rambutan

Buah yang memiliki nama latin Nephelium lappaceum Linn ini merupakan sumber vitamin C yang sangat baik kerana kandungan vitamin C-nya sangat tinggi sama seperti jeruk. Vitamin C juga sangat esensial untuk pembentukan sperma.

Kekurangan vitamin C pada lelaki dapat menghalang dalam mendapatkan keturunan. Perbaikan untuk hal ini memerlukan waktu sebulan dengan meningkatkan penggunaan vitamin C sebanyak 500 miligram. Kualiti dan kuantiti sperma serta keaktifannya dapat ditingkatkan dengan menambah penggunaan vitamin C.

2. Kenari

Kenari atau dikenali dengan nama buah Walnut. Mengandung omega 3 dan omega 6 yang juga ditemukan pada minyak ikan yang baik untuk perkembangan sperma. Profesor Wendie Robbins dari Sekolah Kesihatan Masyarakat UCLA mengatakan, 117 sukarelawan adalah orang yang tidak merokok. Belum jelas apakah kenari boleh membantu masalah kesuburan, namun itu memberi efek positif.

Para peneliti menganalisa konsentrasi sperma lelaki, seberapa kuat mereka berenang, serta genetiknya.

Kecepatan berenang dari sperma lelaki yang memakan kenari meningkat tiga persen dibandingkan mereka yang tidak memakan.

Allan Pacey, pakar kesuburan dari University of Sheffield menyatakan penelitian itu hanya menemukan sedikit peningkatan jumlah sperma.

3. Kiwi

Buah kiwi Zespri patut dijadikan pertimbangan bagi seorang wanita yang ingin segera hamil. Vitamin C pada kiwi dua kali ganda dari jeruk dan lima kali lebih banyak dari epal.

4. Tembikai

Buah Tembikai mengandungi lycopene. Dalam sebuah kajian dilaporkan bahawa penggunaan lycopene yang cukup pada lelaki boleh membantu menurunkan risiko kanser prostat. Di India pernah dilakukan kajian terhadap 30 pasangan tidak subur, khususnya terhadap laki-laki dari pasangan tersebut yang berusia 23-45 tahun. Mereka memiliki masalah dengan sperma, yakni jumlah sperma yang kurang, struktur sperma tidak normal,dan pergerakannya lambat. Dua kali dalam sehari mereka diberi makanan kaya lycopene yang masing-masing menyumbangkan 20 mg lycopene (lebih kurang 1/2 bagian tembikai) selama 3 bulan terus-menerus. Hasilnya, setelah 3 bulan menjalani terapi, rata-rata jumlah sperma mereka meningkat 67%, struktur sperma mengalami perbaikan sebanyak 63%, dan kelajuan sperma melonjak 73%. Yang mengejutkan, 6 di antara laki-laki yang tadinya tidak subur tersebut ternyata berjaya mendapatkan keturunan.

Pada intinya setiap buah memiliki manfaat yang baik bagi tubuh.

Untuk meningkatkan kesuburan, buah-buah yang banyak mengandung vitamin C sangat disyorkan.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment